Ett urval av aktiviteter

Mars-2025

Smeder Utan Gränser - The movie

Oktober-25


Fin donation

För några veckor sedan fick vi ett samtal från några goa gubbar som både smider och gör träkol på traditionellt vis.


De har gjort en kolmila varje år i en massa år. Från början så använde de kolet för sitt eget smide. Men efter ett tag så började de sälja kolet istället för att skänka överskottet till olika behjärtansvärda projekt, som Barncancerfonden och liknande.


Och i år ville de hjälpa oss i kampen mot ondskan! 


Vi har sagt det förut men det tål att sägas igen. Solidariteten smeder emellan är stark och vet inga gränser! 


Vi vill därför rikta ett stort tack till

”Gammelkils kolbulleakademi” för en fin donation på drygt 16 000kr som kolmilan ”Irene” inbringade.


Nu har vi en fin grundplåt till ännu en bil!


Vill du hjälpa oss med resten så är föreningens nya Swishnummer öppet för er @alla!

123 187 63 90 märk med ”Kolbulle”

Ännu en vacker historia


Pickup till Ukraina!

För en vecka sedan fick vi en bra start på en insamling till ännu en bil till Ukraina från en grupp smeder/kolare i södra Östergötland. Flera av er anslöt och har hjälpt insamlingen att rulla på. Vi är otroligt glada över erat engagemang. Tack!


Våra vänner i Ukraina har specificerat behoven för tillfället nu när vintern närmar sig. Det är 4x4 pickups med hög- och lågväxel som gäller. Manuell växellåda och dieselmotor. De kostar 60-80 000kr i drägligt skick, och dit har vi en lång bit kvar.


Men då kliverAndreasgode vän Mattias S in med en donation på 35 tkr! Kan vi tillsammans boosta insamlingen nu när det är lönetider? Kan vi nå målet om vi @alla kavlar upp ärmarna? Vi har gjort det förr och jag tror vi kan göra det igen!


Slava Ukraini!


Swish 123 187 63 90

Oktober-25


Logistikhelg!


Jim Mumper hämtade drygt 150 kg 24h rations och 50kg pulverkaffe till Ukrainska försvarsmakten. Blågula Bilen hämtade brandsläckare till hela konvojen, tack Joh Lag. Fredrik Bergström donerade 7 pallar med datorskärmar, tur att vi fick låna en lastbil från Blågula bilen.


Vi fortsätter lasta imorgon.

Tack Adrian Bergsten och Karin Österlund

Ukrainas sak är vår!

Slava Ukraini!


Oktober-25


Alla bilar och lasten vi körde ner i september har nått fram till slutanvändarna.
Vi hoppas det gör skillnad!


Oktober-25


En av alla aktiviteter som arrangeras av Smeder utan gränser.


Förra helgen blev det fullt hus som vanligt. En kväll för Ukraina med fokus på Ukrainsk mat. Ludde och Zlata Gnatiuk kokte Vareniki medan Anastasia Polubotko berättade om det Ukrainska köket.


Nästan 24000 kronor insamlade till Union for Ukraine-Smeder utan gränser.


Helt otroligt. Tack alla som närvarade och tack alla som bidrog. Sist men inte minst, tack Inger Hoppe, en organisatör av rang.

Slava Ukraini.

Oktober 2025

Den prisbelönta tidskriften Hemslöjd har i det nyutkomna numret en artikel om slöjdens betydelse i händelse av kris eller krig.

De skriver bl.a. om oss och det ideella arbete vi gör tillsamman. Om vikten att vara beredd på det oväntade, att kunna lösa problem och att samarbeta.


Om ni inte redan är prenumeranter går den utmärkt att köpa den som lösnummer på Pressbyrån eller liknande.

September 2024

I höst kommer ett mycket spännande projekt att landa i Sverige.

Utställningen ”With love to Ukraine” kommer ställas ut i Visby domkyrka (vernissage 3/10) och på Vadstena klostermuseum (vernissage 23/11).


Det är en utställning som började som en idé hos smeden Sergiy Polubotko i Ivano-Frankivsk i Ukraina. Tillsammans med Tobbe Malm, som även är upphovsman till denna grupp, boendes och verksam i Oslo, såddes fröet. Ingen visste riktigt hur det skulle bli eller fungera men många gillade tanken och lyssnade på deras upprop bland smideskollektivet.


Vi skulle alla smida kors, i järn och mässing, som en påminnelse om allt som sker i Ukraina nu. Korset fick bli en symbol för den kärlek och sorg vi alla känner i denna svåra tid. Önskan var att utställningen skulle börja i Ukraina och sedan vandra vidare ut i världen, växa, förändras, påverka, skapa tankar, väcka intresse, påminna och inspirera.


Men att få in en utställning i ett land i krig är inte det lättaste. Via denna grupp lyckades vi för drygt ett år sedan få in kors från finska och svenska smeder att förenas med de ukrainska smedernas bidrag. Parallellt samlades kors in i Norge. Det kom från USA och Europa. Det fick helt enkelt bli två utställningar.

Men till slut lyckades den holländska smeden Paul Vos, med god hjälp av en radda folk, förena de två utställningarna till en och sedan i höstas har den visats på några av de vackraste platserna man kan finna i Holland. Månghundraåriga kloster och kyrkor har stått som värd för de 181 korsen den hyser idag.


Utställningen har verkligen levt sitt eget liv. Nya kors från smeder tillförs kontinuerligt. Även i Sverige och Norge har det smitts allt fler. Dessa nya skandinaviska kors kommer att tillföras utställning när den landar i Sverige för två stopp innan den i januari 2025 skall vidare till Italien.


Kanske kommer utställningen till ett fritt Ukraina i fred en dag? Det är vår förhoppning. Det är med kärlek till Ukraina som vi gör den.


För att vi överhuvudtaget ska kunna visa denna unika manifestation måste vi få den till Sverige. Och vår egen Niko Caspers har erbjudit sig att köra till Holland och hämta korsen till Visby. Tanken är att köpa en bil och köra dem, när korsen varit i Sverige körs bilen sedan till Ukraina i vår vanliga anda. Den skänks sen till försvaret!


Visst borde ni kunna hjälpa till med ett litet bidrag så Niko kan komma iväg?

Swish 073-773 67 77

Märk ”kors”

Juli 2024



24/7 är det Rejmyre Marknad, Finspångs kommun i norra Östergötland.

I Hantverksbyn kommer vi den dagen ta tillfället i akt och samla in pengar och material till nätverket Union for Ukraine-Smeder utan gränser som kör hjälp till Ukraina.


Vi kommer ha Maria på plats som gör ballongfigurer och Daniel som gör sockervadd. Kom gärna förbi och köp något av dem, pengarna går oavkortat till Ukraina. Vi kommer dessutom underhållas av Martin och hans radarpartner Steven. Skänker ni en hundralapp eller mer så utlovas ni något extra av Martin som är fakir


Vi kommer ha en bil på plats som snart ska till fronten och tjänstgöra.

Hjälp oss gärna att fylla den!


Hem och leta i era förråd, vi tar emot:


  • Sjukvårdsmaterial
  • Spadar
  • Yxor
  • Spett
  • Sågar och motorsågar
  • Spik
  • Rep
  • Kängor
  • Liggunderlag
  • Myggnät och myggmedel
  • Presseningar
  • Batterier
  • Reservdunkar
  • m.m. som kan användas i fält.
  • (Vi har inget behov av civila kläder och gosedjur).

December 2022.


Åtta månader sedan starten. Vad har vi åstadkommit?


Det har snart gått åtta månader sedan vi gjorde vår första insamling. Den gången handlade det om att hjälpaSergiy Polubotkoatt finansiera inköp av material för ett specialuppdrag han hade för armén. Sedan dess har vi levererat 25 bilar varav tre ambulanser och mer än 15 ton av förnödenheter och annat material.


Situationen för soldater och civila förändras ständigt vilket gör att vi ibland får omprioritera vad som skall med i bilarna. Många av er har bl.a skänkt kläder vilket det har varit stort behov av när människor tvingats på flykt. Vi har nu ganska mycket kläder på våra lager men det står inte högst upp på prioriteringslistan just nu. Men så fort behovet finns där så levererar vi.

Nu till vintern prioriterar vi mat och värme. På önskelistan står bl.a snabbnudlar, konserver, energibars, lufttorkat kött/korv, medicinsk utrustning, militär utrustning, verktyg (spadar, spett, yxor), vedspisar och kaminer.


I morgon fredag reser vi med 4 bilar och en släpkärra med vad vi har av material enligt ovan. Planen är att stanna i Polen och bunkra och fylla släpkärran med mat. Vi skrapar på botten av kassakistan nu så om du har möjlighet att bli ”Matfadder” och bidra till matinköp vore vi mycket tacksamma.


Hur ser vårt nätverk ut?


Våra kontaktpersoner är smeder och genom de nätverket stöttar vi en underrättelsebrigad som framför allt jobbar med drönarverksamhet vid fronten och transporterar skadade till sjukhus. Nätverket jobbar också med humanitär hjälp till civila.

Vi har också ett fint samarbete med organisationer som jobbar med utsatta barn. I samarbete med Visby domkyrka har vi nyligen haft en uppmärksammad utställning där med teckningar gjorda av Ukrainska barn och ungdomar. Den utställningen genererade 30 000 kr som gått till inköp av nya bilar.

Brigaden vid fronten samlar också in pengar som de överlämnar till oss för inköp av bilar. Behovet av att kunna transportera material, förnödenheter och skadade soldater och civila är enormt stort och här i Norge och Sverige finns de bilarna man har behov av och till OK pris

Detta var en liten sammanfattning av snart åtta månaders arbete och detta mina vänner har vi gjort tillsammans. Kriget fortsätter och så gör även vi och vi gör vad vi kan utifrån våra egna förutsättningar och det blir bra.

Kärlek


September 2022


Vår sjunde resa till Ukraina är avklarad. Vi har nu levererat 11 bilar varav 3 är ambulanser samt 4-5 ton förnödenheter. Turen gick till våra vänner i Ivano Frankivsk och därifrån går bilar och last vidare till Kiev där bilarna servas och packas om innan de går vidare till fronten.


Vi samarbetar med xx underrättelsebrigaden som bl.a ligger bakom framgångarna i Charkiv. Smeder utan gränser fick ta emot en fin utmärkelse från brigaden som bevis på deras uppskattning och betydelsen av vårt arbete. Tack till alla som bidrar till detta fina arbete.


Ivano Frankivs har i mer än 20 år varit en mötesplats för den internationella smedmiljön och staden präglas i dag av fantastisk smideskonst. Smidesmästaren Sergiy Pulubotko är mannen bakom detta fantastiska projekt.


September 2022. Ännu en fullastad bil på väg

Direktrapport från Roger och Jari.


Hej! Då är det dags. Vår tredje resa till Ukraina startar nu, och vi lämnar Fagersta. Med spänning och nyfikenhet i sinnet så känns det väldigt bra att åter leverera en bil med massor av bra saker. ni är många som gjort detta möjligt både med ekonomiska stöd och med förnödenheter. Till er alla från Roger och mig. TACK, ni är underbara.

Vi har två kompisar med oss pe den här turen. Säg hej till Mjukis och Hårding. De ser fram emot resan och att bli adopterade av ett Ukrainsk barn. Känns riktigt tryggt att ha dem med oss.

Vi fick ett önskemål från Ukrainas försvarare om att ta med spadar för det behövs. Så vi kommer stanna på några Biltema och köpa 50 stycken.

Insamlingen fortskrider, vi jagar redan nästa bil som skall ner. Kriget är inte slut, vi måste orka kämpa vidare. Tillsammans räddar vi liv.

Swish 073-067 03 39 Ukraina

Augusti 2022

Smideskonst och barnteckningar

Under Medeltidsveckan på Gotland arrangerar Smeder utan gränser en utställning med smideskonst från ukrainska och svenska smeder. Gruppen har också fått teckningar från ukrainska barn, teckningar som barnen ritat när de har suttit gömda i skyddsrummen. Utställningen finner du i Visby.


För mer info, kontakta Niko Caspers. 073-773 67 77